Rensning af SCR ka​talysator

Modsat af, hvad mange tror, kan også SCR katalysatorer blive stoppet af sodpartikler.

Den gode nyhed er dog, at den også kan renses.

En dieselmotor kan designes, så man nedsætter dens emissioner af NOx og sodpartikler. Dog må man gå på kompromis, da den indstilling af motoren, der giver lavest NOx, giver høj sod og visa versa. Dette skyldes, at en sænkning af den maksimale forbrændingstemperatur, som sænker dannelsen af NOx, øger emissionerne af sodpartikler, fordi den lavere temperatur bevirker, at forbrændingen af brændstoffet bliver mindre fuldstændig.

SCR (selective catalytic reduction) katalysatorer fungerer ved at oxydere sodpartiklerne, således at de "forbrændes"

Dette har dog den bagdel, at der herved udvikles store mængder NOx.

NOx kan imidlertid fjernes fra dieseludstødningsgassen, hvis der tilsætte et reduktionsmiddel, som med indvirkning af en passende katalysator kan bringes til at reagere med NOx, som derved selektivt kan reduceres til uskadelig N2. Det eneste reduktionsmiddel, som har vist sig praktisk anvendelig er ammoniak.

Da selve denne proces er særdeles vanskelig at styre, samtidig med, at den kræver en vis temperatur i et minimum af tid, sker det ikke sjældent, at systemet ikke kan holde sig selv rent for sod.

Selvom lastbilen, til en vis grænse, kan fungere med øget sod eller askemængde i katalysatoren, vil det medføre et øget brændstofforbrug, og i værste fald, hvis sodpartiklerne pludselig antændes, en nedsmeltning af katalysatorkernen.

Det er derfor en god idé at få renset, også sin SCR katalysator med mellemrum.

Behovet for rensning afgøres af bilens kørselsmønster.

GRATIS tilbud her

Udfyld formularen med en beskrivelse af opgaven, så vender vi hurtigst muligt tilbage til dig med et gratis og uforpligtende tilbud.

 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

MT Filter Service ApS

Metalgangen 7, ​2690 Karlslunde

CVR: 32780121

Facebook